Mer anstendige anbud innen transportsektoren – takk og pris!
Regjeringen har lagt fram forslag om lovendringer som skal hindre dumping av lønn, ansiennitet, pensjonsordninger og andre faglige rettigheter når buss, bane, ferjer og hurtigbåter settes ut på anbud. Dette er en viktig seier for fagbevegelsen og alle som jobber i transportbransjen, og for oss i SV! Slike tanker var så absolutt ikke allment akspterte tanker da vi sammen med gode venner i Arbeiderpartiet og Oppland Transportarbeiderforbund dro i gang en diskusjon på dette temaet for 5 år siden.
Det har vært et stort problem at de ansatte har mistet alle opparbeidede rettigheter når anbud innenfor kollektivtransport har vætt tatt i bruk. Og det har ikke skjedd på få steder i landet, også i Oppland. Spesielt viktig er det at dette skal hindre at eldre og syke arbeidstakere blir utstøtt fra arbeidslivet som følge av bruk av konkurranse.
Endringene sørger for at reglene i arbeidsmiljøloven om arbeidstakernes rettigheter ved overdragelse av virksomhet skal gjelde på samme måte i alle situasjoner med anbud og konkurranse. Derfor endrer regjeringen både lov om yrkestransport og jernbaneloven.
I transportbransjen er lønna den største kostnadsfaktoren. Når bransjen må spare, for å vinne anbud, går det utover arbeidernes lønn- og arbeidsvilkår. Vi i SV er kritiske til å sette kollektivtrafikkenut på anbud. Men når fylkeskommunene bruker anbud er det viktig at det ikke skal være mulig å vinne anbud ved å redusere lønn, pensjon og dumpe eldre arbeidstakere. I tillegg vil lovendringene åpenbart gjøre anbud og konkurranse mindre attraktivt for fylkeskommunene.
Så må vi likevel se nærmere på om ikke det beste er at fylkeskommunen sjøl «tar over hele transportbutikken». Dette kommer vi tilbake til i den strategiske kollektivplanen for Oppland som er rett rundt hjørnet for høring og sluttbehandling i fylkestinget i juni. Følg med på http://www.oppland.no!