Lyntog i 2014?
«De skandinaviske land bør samarbeide om å bygge ut høyhastighetslinjer. Det vil skape effektive og klimavennlige transportløsninger, og det vil kunne lønne seg for samfunnet, sa professor Bo-Lennart Nelldal på SVs seminar ”lyntog på norsk”. Nelldal er professor i jernbane ved den tekniske høyskolen i Stockholm og trolig Nordens fremste ekspert på høyhastighetstog. Han har i mange år vært sentral i svensk jernbaneplanlegging.
Les mer her
Da vil dere også les hva SV mener om denne saken:
«SV har bestemt seg. I regjering vil vi gjøre tre ting. Nye strekninger skal bygges ut for minst 250 km i timen, vi skal ha full framdrift i utredningene og vi vil starte byggingen senest i 2014, sa SVs transportpolitiske talsmann Hallgeir Langeland.
Da sier vi det, ikke sant? Gjør valget til et klimavalg, stem på lyntog, stem på SV, og rødgrønn regjering!
Nytt,nytt,nytt….
Hva med å ta litt vare på det vi har ?
Linjene faller ned rundt Oslo hele tiden!
Her er svaret – «ja, takk begge deler»
Vi trenger sårt ei kraftig opprustning og utbygging slik at vi får en moderne, og ikke utdatert og dårlig vedlikeholdt jernbane.
Og moderne jernbaner skal også gå fort!
Når jeg klikker på «les mer» i innlegget ovenfor, får jeg følgende melding på SV sine sider:
Modulen ble ikke funnet
Fant ikke den etterspurte modulen Forside.
Mulige årsaker er:
* Modulnavnet er stavet feil, prøv å endre URL-en.
* Modulen eksisterer ikke på dette nettstedet.
* Nettstedet bruker URL-en for sjekking av nettstedstilgang, og du skrev ingen. Prøv å legge inn ett navn på nettstedstilgangen før modulnavnet i URL-en.
Men nå fungerer den!
I prinsippet er jeg enig med deg. Mens Frankrike og Tyskland, ja selv Spania, har bygget ut høyhastighetstog raskt og visjonært, er de norske høyrepartiene mest opptatt av å legge ned slik at alle kan kjøre bil. Kompromisset har blitt en tafatt og bakstreversk jernbanepolitikk.
Spørsmålet er ambisjonsnivået for et land med Norges bosetningsmønster. Første prioritet må være større fart og bedre kapasitet i Oslo-triangelet (Mjøsa-Østfold-Vestfold), inkludert Ringerikstunnelen som vil gi stor gevinst både for pendling fra Ringerike og for fjerntrafikken på Bergensbanen.
Andre prioritet må være å flytte mer gods over på jernbane. På E16 gjennom Lærdal er hvert fjerde kjøretøy en trailer, målt i tonn står altså tungtransporten for 70-90 % av trafikken på E16 Oslo-Bergen. Får man mye av denne bort fra veien er heller ikke behovet for veiutbygging så presserende.
Tredje prioritet må være fjerntrafikken. For en fremtidsrettet utbygging må alle nye linjer (også for pendlertrafikk mot Oslo) bygges for minst 250 km/t, da vil det senere være enkelt å knytte fjerntrafikk til disse. Her må det også vurderes å bygge mer enn dobbelspor, altså som i Frankrike ha egne traseer for hurtigtog inne i byen. De mellomlange strekkene må prioriteres: Oslo-Kristiansand, Oslo-Gøteborg. En felles satsing med Sverige bør gjøre en helt ny og hurtig trase for Oslo-Karlstad mulig slik at tog blir alternativ til fly Oslo-Stockholm.
Vi må passe på at det vi gjør de nærmeste årene ikke er feil eller bortkastet i forhold til lyntogsatsinga