Gå til innhold

NHO om lekser og rødgrønn skolepolitikk

21. mars 2010

NHO ved regiondirektør Christl Kvam har skrevet et debattinnlegg om skole som forrige uke kom på trykk i regionavisene våre. Det er interessant når en partinøytral organisasjon velger å begynne artikkelen med et angrep på den rødgrønne regjeringa. Da bør NHO ha sine gode grunner utover den gleden som kan ligge i å kritisere noe rødgrønt. Jeg kan nemlig ikke finne mye i artikkelen som ikke regjeringa er enig i, og alt det som Christl Kvam foreskriver som gode tiltak for utdanningsnorge er allerede en del av regjeringas og Kristin Halvorsens politikk! Særlig pussig blir angrepet på SVs lekseutspill. Her er Christl Kvam rett og slett på grensen til uetterrettelig ved bare å ta tak i deler av utspillet vårt.

Ja, vi har tatt til orde for at elevene skal få gjøre seg ferdig med leksearbeidet på skolen, og at vi bør trappe ned bruken av hjemmelekser. En av hovedbegrunnelsene våre, som Christl Kvam ikke velger å nevne, er at skoledagen til elevene er blitt lengre de siste årene, og de aller fleste elevene på de første klassetrinnene går i skolefritidsordningen (SFO). Dette er bra fordi det gir elevene en bedre opplæring og fordi det gir begge foreldre mulighet til å være i jobb. På samme måte som barnehagene gjør det. Dette siste trodde jeg NHO, og ikke minst Christl Kvam, mener er både riktig og nøvendig? Men når barna i tillegg har mye skolearbeid igjen på ettermiddagen, tror jeg det ofte blir en kilde til stress og konflikter hos mange barnefamilier. Noe som også kan tære på motivasjonen for å lære. Så hvorfor ikke bruke den tiden elevene uansett har på skolen og SFO til å få gjort unna skolearbeidet?

Nei, vi har ikke sagt at foreldrene er uvesentlige eller ikke skal få lov til å være «entusiastiske støttespillere, eller ta fra mulighetene til å øve på skolefag hjemme, slik Christl Kvam påstår. Vi har tvert i mot både sagt og skrevet at at foreldrene er en viktig ressurs for barnas læring. Men når vi vet at ikke alle får den tette oppfølgingen vi kunne ønsket hjemmefra, må vi tilby elevene en opplæring som ikke står og faller på at foreldrene stiller opp og følger opp skolearbeidet etter skoletid. Vi har videre understreket at erfaringene fra skoler som har flyttet alt leksearbeidet inn i skolen viser at det er mulig å involvere foreldrene på andre måter. God dialog med foreldrene i foreldresamtaler og foreldremøter, og regelmessig skriftlig informasjon om elevenes aktiviteter og faglige framgang i skolen, har vært løsningen. Mens utgangspunktet for noen av disse skolene var at elevene slet med å få gjort leksene, fikk de gjort så godt som alle lekser når det ble flyttet inn i skoledagen. Elevene var fornøyde med å gjøre en ekstra innsats på skolen for å kunne ha fri med god samvittighet på kveldstid.

Reklamer
No comments yet

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: