Har FrP sovet litt i skoledebatt-timene de siste årene?
Mye tyder på det. FrPs “Ti punkt for en bedre skole” , som ble lansert for noen dager siden, har fått en imponerende oppmerksomhet tatt i betraktning av at
– her er lite nytt, mest ei oppsummering av kjente FrP-posisjoner
– her er mye av det alle er enige om, som å ruste opp skolebygg, satse på læreren og på rektoren/skolelederen og slå ned på mobbing
Det som overrasker, meg i alle fall, er at FrP ikke har valgt å fornye seg litt, når de nå valgte å legge fram 10 skolepunkter.
Der SV og de fleste andre diskuterer elevvurdering og evaluering for læring som et viktig element i all undervisning, klamrer Frp seg til sitt “tallkarakterer i 5. klasse”-standpunkt.
Der SV og de fleste andre er opptatt å øke lederrekruttering, rektorskole og andre måter å støtte skolelederen i sitt arbeid på, er FrP mest ute etter å finne måter å kvitte seg med ledere på. Ikke det at åremål i seg sjøl er så negativt, – mange kommuner og fylkeskommuner bruker det i dag – , men at mer bruk av åremål er det forløsende virkemiddelet for å oppnå bedre ledelse i skole-Norge? Nei, det er nok FrP alene om.
Der verste er kanskje følgende: “FrP).”
Det er nemlig noe utdatert over en slik måte å tenke på. For det første hopper hun bukk over at musikk også er næring. Se på svenskene – musikk er en stor eksportvare. For det andre hopper hun bukk over at kreativitet og design kommer til å være grunnleggende viktig for arbeids- og samfunnslivet framover. Vi trenger derfor både basisfag og estetiske fag. Og vi trenger fra første stund å fokusere på at elevene skal lære å omgåes andre, samarbeide med andre, lære og utvikle seg sammen med andre. Alt dette er grunnleggende ferdigheter som det må øves på fra første stund.
Eller, nei, det mest utdaterte er nok likevel at de i sitt fokus på frafall IKKE nevner at vi trenger en mer tilpasset og variert og praksisnær opplæring ikke minst i ungdomsskolen og videregående skole. Og det at vi skal styrke samarbeidet mellom skole og arbeidsliv slik at elevene kommer seg ut og vekk fra klasseromet i større grad, – blir heller ikke nevnt. Nei, virkemiddelet mht frafall er at “Dette vil FrP gjøre noe med gjennom å styrke opplæringen i matte, naturfag og norsk”.
Så er det til sist nesten litt søtt at de har med seg som eget punkt: “Kartlegge faglig nivå tidligere og gi individuell oppfølging”. Når regjeringa foreslo ei klok og nennsom kartlegging i barnehagen, stemte nemlig FrP i mot.
Dette er jo ganske typisk FrP. De som blir hengende etter, forblir hengende etter. Dette er en politikk FrP har ført i årevis..