Gå til innhold

Norsk skole – «På rett spor»

7. desember 2010

PISA-undersøkelser er viktig fordi de måler hvordan vi står i forhold til andre land og hvordan vi endrer oss mht norske 15 åringers kompetanse i lesing, matematikk og naturfag.Så er det samtidig viktig å ta med seg at PISA bare sier noe om en del av norsk skole. Den sier bl.a. ikke noe om elevenes kompetanse til å «takle seg sjøl», til å styre sitt eget liv, – og den sier ikke noe om hvordan elevene takler å omgås andre, å forholde seg til andre. Denne kompetansen, disse ferdighetene er svært viktige å framelske i opplæringa. Og mye tyder på at norske elever relativt sett kommer godt ut her i forhold til elever i andre land.

Så var det PISA: Resultatene fra den internasjonale PISA-undersøkelsen som ble offentliggjprt i dag viser at norsk skole er på rett vei, og at trenden er snudd etter 2006. Norske skoleelever er nå blant de ti beste i hele OECD-området til å lese. PISA-undersøkelsen er en internasjonal kartlegging av 15-åringers kompetanse i lesing, matematikk og naturfag, i regi av OECD. Resultatene viser oss at:

• Den negative trenden er snudd og pilene peker nå oppover

• Målrettet innsats over tid har gitt resultater

• Satsning på fellesskolen har gitt bedre resultater enn privatisering og eliteklasser

 • Sosial bakgrunn har mindre å si for prestasjonene i Norge enn i de fleste OECD-land.

Dette er resultatet av målrettet arbeid over tid.

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen vektlegger følgende årsaker til at trenden har snudd:

• Sterk satsning på etter- og videreutdanning for lærere. Siden 2006 er det brukt nærmere 4 milliarder kroner til dette formålet

• Tettere oppfølging av kommunene, bedre ledelse og mer veiledning

• Sterkere bevissthet om å sjekke resultatene av opplæringen gjennom nasjonale prøver, kartleggingsprøver og tilbakemelding til elevene

• Mindre konflikter i skolen, godt samarbeid med lærerne

 • Klare mål for elevenes læring og vekt på grunnleggende ferdigheter som lesing, skriving og regning gjennom Kunnskapsløftet

• Tidlig innsats har erstattet ”vente og se”-holdningen

• Satsing på lesing. Etterutdanning i metode for leseopplæring, tiltak for å motivere til mer lesing, forsterket leseopplæring de første årene

Her kan du lese NRKs nettsak med tabeller som viser Norge i forhold til de nordiske landene og OECD-gjennomsnittet: http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7414151

Så da er det viktig å holde fram med alt det gode som skjer i norsk opplæring, slik at den gode utviklinga bærer oss videre oppover.

No comments yet

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere liker dette: