Mer, ikke mindre av SV-skolen!
Et skole-/SFO-besøk
Lilllehammer SVs andrekandidat og jeg har i dag onsdag vært på skole- og SFO-besøk på en Lillehammerskole. Det var en god opplevelse. Rektor og SFO-leder presenterte begge et varmt forsvar for et bredt kunnskapsbegrep, at skolens mål og mening ikke kunne fanges inn av kvantitative rapporteringsopplegg, at tidlig innsats og det å se den enkelte elev ikke måtte lede til «å sykeliggjøre» unger som ikke til enhver tid viste «normalprogresjon», at voksen-/lærertetthet er viktig , at det trengs en gjennomgang og oppgradering av SFO for bl.a. å få på plass nasjonale retningslinjer for bemanning – kvalitet – pris, osv.
Ivrige og engasjerte presenterte de et skole- og SFO-tilbud som trass i kommunens overdrevne fokus på måling og telling, fungerte i tråd med deres breie og inkluderende kunnskapssyn. Hvis lærere og assistenter og foreldre sjøl ville, og det ville de her, kunne en i dag drive en skole og et SFO i tråd med deres egne faglige prinsipper. Som også er i tråd med rådende Læreplan og ånden i de siste stortingsmeldingene på skole, ikke minst ungdomsskolemeldinga.
Jeg har ingen formening om hvor de to vi møtte står partipolitisk, men alt det de sa om skole/SFO generelt og deres egen praksis spesielt, var uansett musikk i våre SV-ører.
Da blir det hele litt underlig, når jeg på toget inn til Oslo skal oppdatere meg på dagens «snakkis» i nrk-radioen og i Aftenposten om SVs skolepolitikk og -praksis. Det å komme fra dette skole-/SFO-besøket og møte disse nærmest raljerende mediaoppslagene.
Mitt utgangspunktet er, ikke minst bekreftet etter ganske så mange skole- og SFO-besøk i løpet av de to siste årene, at vi i det store og hele er på rett veg, og at både lærere og forskere jevnt over støtter det som er på gang, og ikke minst ambisjonene videre. Den gode kritikken, og som jeg som SVer setter pris på, er at vi skulle ha skyndet oss raskere og kraftigere i utviklings- og endringsarbeidet vårt. Det vil være mitt og vårt politiske prosjekt videre utover i stortingsperioden. Men «ting tar tid» når endringer skal godt forankres, – og SV regjerer ikke alene…
Høyreskolen, derimot, har jeg knapt hørt noen etterlyse, NB den delen av den som skiller seg fra vårt skoleprosjekt, jfr oppsettet nedenunder.
SVs skolepolitikk satt opp mot Høyre
SV står for en sterk fellesskole med tilpasset undervisning for hver enkelt elev. Billigere og bedre SFO, flere lærere og valgfag i ungdomsskolen skal gjøre norsk skole enda bedre. Det står i sterk kontrast til Høyres eliteskoler og testregimer.
SV vil: Satse på fellesskolen
Høyre vil: Åpne for flere privatskoler
SV vil: Videreutvikle en variert heldagsskole med leksehjelp, fysisk aktivitet og gratis frukt og grønt i skolen
Høyre vil: Kutte i tilbudet om leksehjelp, fysisk aktivitet og gratis frukt og grønt i skolen
SV vil: Ha valgfag på ungdomsskolen
Høyre vil: Ikke ha valgfag på ungdomsskolen
SV vil: Ha en minste norm på lærertetthet
Høyre vil: At kommunene fritt skal kunne kutte i antall lærere
SV vil: Ikke ha eliteklasser, men heller tilpasset undervisning og ekstra utfordringer for de flinkeste innenfor ordinærklasser
Høyre vil: Ha eliteklasser og permanente gruppedeling ut ifra hvor flinke elevene er
SV vil: Ikke ha karakterer på 5. trinn og flere prøver
Høyre vil: Innføre karakter på 5. trinn og ha flere prøver
Les gjerne mer her