Høyre i slett lune om norsk skole
Uansett hva som skjer i skolen sutrer Høyre og roper ”krise, krise” både om elever, lærere, læreplaner, undervisningsopplegg og lærerutdanningene. Elevene skulker for mye, leser for lite, blir for lite stimulert – ”flinke” som ”uflinke”. Undervisningsopplegget er feil, ikke minst er Høyre intenst i mot at ungdomsskolen skal ta inn fag som design, forskning i praksis, fysisk aktivitet og helse, internasjonalt samarbeid, medier og informasjon, produksjon av varer og tjenester, sal og scene og teknologi i praksis som valgfag. I dag er videregående opplæring hundre prosent valgfritt, mens frihetspartiet Høyre er mot en og en halv time frihet i ungdomsskolen. SV vil ha valgfag nettopp fordi vi vet at motivasjonen blant ungdomsskoleelever faller og er lavest for 10. trinn.
Videre er Høyre svært bekymret for at altfor mange av lærerne er ufaglærte. Svaret deres er en ny mastergrad. Den nyoppstartede fireårige lærerutdanninga er nemlig for dårlig; forteller Høyre oss. Høyre vet nemlig slikt, allerede to år før de første studentene er ferdig med disse nye lærerstudiene. Mens for SV er lærertetthet noe av det aller viktigste vi kan gjøre. Flere lærere vil gi bedre oppfølging til hver enkelt elev.
Det har blitt mye syting og jamring fra høyresiden. Enn om Høyre kunne melde seg på igjen som en positiv bidragsyter inn i alt det spennende utviklingsarbeidet som nå foregår, som i ungdomsskolen med blant annet gjeninnføring av valgfag, som med NyGiv-prosjektet som gir elever som strever med fag mot slutten av ungdomsskolen intensiv undervisning for å tette kunnskapshull, som ei styrket fagutdanning i videregående skole, som mulighet for de skoleflinke ungdomsskolelevene til å ta fag på videregående og ei forsterket fireårig lærerutdanning.
Hvorfor ikke mer støtte oppunder, gjerne komme med forbedringsforslag for å bidra til ei skoleutvikling som fremmer læringslyst, en brei kunnskapsforståelse, en likeverdig respekt for de teoretiske og praktiske læringsmetodene og ferdighetene?