Delta i utdannings-debatten
Vi er innom mange saker i utdanningskomiteen på stortinget og jeg har sterke meninger om alle. Likevel er det ingen ting som er så verdifullt som å få innspill og meninger fra de som påvirkes av politikken vi jobber med i hverdagen. Derfor ønsker jeg alltid innspill på saker jeg jobber med, og legger ut innspill jeg får på denne nettsida.
Her er tema jeg har tatt opp tidligere:
”Temalinje for teknoglade tenåringer” i Bærum? | Bruk av vikarbyråer i skolen | Gjennomføringskontrakter? | Jente og gutteklasser? | Kommunal tilstandsrapportering | Seniortiltak? | Tid for læring – hvor og hvem er tidstjuvene?
Har du innspill? Send dem inn her:
2 kommentarer
leave one →
Mitt navn er Guri-Anne Hauan og jeg er lærer gjennom mange år på videregående skole i studiespesialiserende fag og yrkesfag. Jeg er lokal tillitsvalgt for Skolenes Landsforbund.
Her på skolen er vi lærere opptatt av et økende fravær. De svakeste elevene har oppfattet det som forskriften til opplæringsloven paragraf 3-3 sier:”. Der står det: Læreren skal så langt råd er skaffe tilstrekkelig grunnlag for å vurdere kompetansen til elevene”. Mange elever benytter derfor sjansen til å være borte fra undervisning og vurderinger og vi lærere er presset til å gi lage nye vurderingsgrunnlagssituasjoner. I samme paragraf står det også: Stort fravær,… eller…. kan føre til at grunnlaget for karakter mangler. Disse to setninger i forskriften står i motsetning til hverandre. Vi lærere lengter oss tilbake til grensen på 15 % som var før 2006- reformen. Hvis elevene var borte over 15 % så kunne lærere vurdere om karakter kunne settes. På vår skole kan elever f. eks ha 80 % fravær og lærerne blir presset av utdanningslederne til å arrangere oppsamlingsprøve og sette karakter. Dette til tross for at elevene ikke har sykdom som årsak. Vi lærere føler dette som en umulig arbeidssituasjon. Dessuten vet vi lærere at frafallet øker med stort fravær. Vi vet også at antallet som stryker på eksamen øker med stort fravær.
Jeg mener ordene ”så langt råd er” må fjernes fra forskrift til opplæringsloven. I stortingsmelding nr. 31 (2007-2008); Kvalitet i skolen, kan vi lese følgende som gir litt grunnlag for det jeg mener er krise i videregående opplæring: ”Sammenlignet med andre land er det forholdsvis mange i Norge som ikke har fullført videregående opplæring. Omtrent 70 prosent av elevene som startet på videregående opplæring høsten 2001, hadde oppnådd studie- eller yrkeskompetanse i løpet av fem år etter at de startet på grunnkurs for første gang. Mens 84 prosent på allmennfaglige studieretninger oppnådde formell kompetanse i løpet av fem år, var tilsvarende tall for elever og lærlinger på yrkesfaglige studieretninger 54 prosent. Normert tid for gjennomføring av studieforberedende program er tre år, mens den er fire år i fag- og yrkesopplæringen.”
Mitt navn er Guri-Anne Hauan og jeg er lærer gjennom mange år på videregående skole i studiespesialiserende fag og yrkesfag. Jeg er lokal tillitsvalgt for Skolenes Landsforbund.
Her på skolen er vi lærere opptatt av et økende fravær. De svakeste elevene har oppfattet det som forskriften til opplæringsloven paragraf 3-3 sier:”. Der står det: Læreren skal så langt råd er skaffe tilstrekkelig grunnlag for å vurdere kompetansen til elevene”. Mange elever benytter derfor sjansen til å være borte fra undervisning og vurderinger og vi lærere er presset til å gi lage nye vurderingsgrunnlagssituasjoner. I samme paragraf står det også: Stort fravær,… eller…. kan føre til at grunnlaget for karakter mangler. Disse to setninger i forskriften står i motsetning til hverandre. Vi lærere lengter oss tilbake til grensen på 15 % som var før 2006- reformen. Hvis elevene var borte over 15 % så kunne lærere vurdere om karakter kunne settes. På vår skole kan elever f. eks ha 80 % fravær og lærerne blir presset av utdanningslederne til å arrangere oppsamlingsprøve og sette karakter. Dette til tross for at elevene ikke har sykdom som årsak. Vi lærere føler dette som en umulig arbeidssituasjon. Dessuten vet vi lærere at frafallet øker med stort fravær. Vi vet også at antallet som stryker på eksamen øker med stort fravær.
+1