Men jernbanen da, Høyre?
Norge har i mange år lagt en nullvisjon til grunn for sitt trafikksikkerhetsarbeid, og da i betydningen «null drepte og hardt skadde». At Høyre i sin valgkampåpning bare sier «null drepte» er sikkert bare et arbeidsuhell.
Så kan vi håpe på at det også er et arbeidsuhell når de på fjernsyn og partiets nettside bare fokuserer på veg – mer veg, mer trafikksikker veg og sjølsagt, for Høyre, mer privatbygd og privatfinansiert veg.
Men hvor er det blitt av jernbanen? Hvorfor er ikke det å overføre person- og godstrafikk fra veg til bane et bidrag til å oppfylle nullvisjonen? Vegvesenet sjøl har ment det i mange år allerede.
Dere kan da bedre enn dette Høyre?
Aksel Hagen
SVs førstekandidat til stortingsvalget i Oppland
Buss er det mest miljøvennlige alternativet. Med tanke på at biler i fremtiden vil være langt mer miljøvennlige, vil det være mye nyttigere og mer vedlikeholdsvennlig og satse på 4 felts motorvei. Spesielt på strekningen Oslo-Trondheim. Fire timers busstur igjennom østerdalen vil kunne erstatte flytrafikken.
Strekningen Oslo-Bergen, spesielt siste halvdel, er såpass billedskjønn at 4 feltsvei ikke er et godt alternativ. Her kan tog være en bedre løsning (også med tanke på turisme).
Oslo-Drammen og østover må både tog og vei bygges kraftig ut.
Når det gjelder lokalt i Oslo er buss et tregt og upopulert fremkomstmiddel (spesielt for de som pendler til jobb i rushtiden). Her bør man satse kraftig på og utvide t-banen. Stopp på henholdsvis Bislet, Sagene, Grunerløkka og St.Hanshaugen burde ha kommet for lenge siden.